2009. október 5., hétfő

A 2010-es adójogszabályokról: szakmai segélykiáltás

A személyi jövedelemadó 2010-re megszavazott változásai megítélésem szerint túlléptek egy határt. Az elmúlt húsz évben még nem volt példa arra, hogy egy "technikai módosítás" egyetlen célja a magánszemélyek és a média megtévesztése legyen!

*

Hogyan lehet azt elmagyarázni egy átlagembernek, hogy 100 ezer forint jövedelem után a 17 százalék adó miért 21.590 forint, és miért nem 17.000?

Hogyan lehet elmagyarázni, hogy neki adóznia kell a jövedelmét nem képező 27 százalék munkáltatói járulék után is?

Hogyan lehet elmagyarázni, hogy már 3,9 milliós jövedelem felett belép a magasabb adósávba, pedig az adótábla szerint csak 5 millió forint felett kerül magasabb adósávba?

A megszavazott szja-változásokról tévesen jelent meg, hogy a jövedelmek bruttósításra kerülnek. A jövedelmek bruttósítására nem kerül sor, szó sincs szuperbruttósításról! A most megszavazott adóalap-kiegészítés "magyar találmány", ilyen a világon nincs!

2010-től a magánszemélynek nemcsak a jövedelme után, hanem a költségvetés bevételét képező 27 százalék munkáltatói járulék
(adóalap-kiegészítés) után is pluszban még 5%, illetve 9% személyi jövedelemadót kell fizetnie. Ezt is a magánszemélytől vonják le.
Összességében tehát 22%, illetve 41% személyi jövedelemadót fizet. Az 5 milliós sávhatár tartalmaz 1,1 millió költségvetési bevételt képező munkáltatói járulékot is. Így a magánszemély már 3,9 milliós jövedelem felett belép a felső sávba!

Ez az adótábla átlagjövedelemig egyértelműen elhibázott lépésnek minősült. A megbízási szerződéssel (nem bérjövedelem) havi 158 ezer forintot kereső magánszemély biztosan nem tartozik a felső tízezerbe, de ő mégis 68.000 forinttal több adót fog fizetni. Kiküszöbölve a - megítélésem szerint alkotmányellenes - adóalap-kiegészítés torzító hatását, a megszavazott adótábla a következő jövedelemalapú adótáblának felel meg:

Adótábla:

3.937.000 forintig az adó 17 + 4,59 = 21,59 százalék, 3.937.000 forint felett 850.000 és a felüli rész 32 + 8,64 = 40,64 százalék.

Adójóváírás:

15.100 Ft/hó, 2.510.000 jogosultsági határig. Efölött 15%-os ütemben fogy el.

Az alkotmányunkban megfogalmazott arányos közteherviselés erősen torzul, amikor a minimálbér és az átlagjövedelem között keresők között ugyanazért a munkáért 181.200 forint adófizetési kötelezettségkülönbség lesz aszerint, hogy bérjövedelmet vagy például megbízási díjat kap a magánszemély.

Az adózási szakma nem tűrheti szó nélkül az szja-törvény politikai célú megnyomorítását "egy nemzetközi gyakorlattól eltérő magyar találmánnyal". Egy ország hitelessége szempontjából szükség van az adórendszerünk múlttal, jövővel és más országok adóterhelésével való összehasonlítására.

Ezt a most megszavazott "technikai módosítás" lehetetlenné teszi. Nem ez a jó irány!

Angyal József

regisztrált okleveles adószakértő,

okleveles matematikus

***

Miért?

Volt, aki megkérdezte tőlem, miért készítek ilyen számításokat, s honnan veszem az adatokat.

Ezért most egy fel nem tett kérdésedre adok választ.

Korábbi szakmai múltam révén szeretek globálisan gondolkodni, s az összesített adatokat olyan módon leegyszerűsíteni, hogy azok "fogyaszthatóak", megjegyezhetőek legyenek.

A híradásokban rendszeresen elhangzanak különféle adatok, amelyeket lejegyezek, s ha megtalálom köztük az összefüggést, következtetésekre szeretek jutni.

Sokan az adatokra oda sem figyelnek, de őszintén szólva, mennyire fogható fel mondjuk a 168 ezer milliárd forint mint összeg.

Én megpróbálom ezeket az adatokat úgy leegyszerűsíteni, ami "fogható" és közvetíthető.

*

Például: hazánkban az elmúlt 20 évben minden állampolgártól elloptak évente egymillió forintot, s a továbbiakban ugyanennyi kárt okoztak.
(Mindenki fordítsa le ezt családi szintre, hol tartana most!)

Nem a KSH adataival számolok, a forrásom a rádió és a televízió; elképzelhető, hogy néha nagyobb eltérés van a számításaim és a tények között, de nem nagyságrendekkel!

Sokszor hallottam, hogy biztos sok tízmillióval kurtították meg a magyar nemzetet. Ez gyermekes állítás, de érzelmileg tükrözi azt, hogy valami nem stimmel. Szeretném a helyére tenni ezt a kérdést, mert nem több tízmillióról van szó, hanem több tízezer milliárdról.

*

Kedvenc példám: Három éve, 2006 augusztusában az MTV Híradójában bemutattak egy indonéz központi napilapot, címoldalán Gyurcsánnyal és Kókával. A nagybetűs feliraton szerepelt, hogy az ő érdekkörük 4 millió dollárt ruházott be Indonéziában alternatív energiaforrások fejlesztésére.

(Akkor a tb éves hiánya ennek a fele sem volt, azaz 415 millió Ft.)

Rögtön betettem a videót, hogy a következő híreket felvegyem. A hírt azóta sem ismételték meg. A példákat sorolhatnám.

Feljelentés nem született egyik esetben sem, helyreigazítás sem történt; vajon miért?

Nagyon szeretném, ha minél több emberhez eljuthatnának ezek a számítások, s ennek több formája is lehet, kinek-kinek a lehetősége, ideje és kapcsolatai szerint. Én nem megyek ki az utcára, nem szeretek gyűlésekre járni, de szeretném kivenni a részem a szemek felnyitásában.

*

Köszönöm azoknak az együtt gondolkodását, akik támogatóan válaszoltak.

*

Tudtad-e:

- hogy ha nem loptak volna el 20 év alatt minden magyar állampolgártól 20 millió forintot (lásd. 2. rész), akkor ez a működő tőke a jövő évben, 35%-os adó mellett, országos szinten 7000 milliárd többletbevétellel járna, ráadásul úgy, hogy előbb a teljes államadósságot fizettük volna vissza;

- hogy ez a magyar államadósságnak az egyharmada;

- hogy ez a GDP-nek az egynegyede;

- hogy ennek az összegnek az egyötödét (azaz 1400 milliárd forintot) akarja most az állam beszedni adók és megszorítások formájában, a szociális juttatások megkurtításával;

- hogy ebből a képzeletbeli "pluszadóból" 2010-ben 7000 kilométer autópálya, vagy 40 szuperkórház, vagy 1000 jól felszerelt iskola lenne megépíthető?

*

Számítások:

- privatizációs árbevétel: 50.000 milliárd Ft, egy főre: 5 millió Ft;

- államkölcsönök (amelyet nem az ország javára fordítottak): 22.000 milliárd Ft, egy főre 2,2 millió Ft;

- értéken aluli (az állami tulajdonnak 30%-on történő kiárusítása)
privatizáció: 118.000 milliárd Ft, egy főre: 12 millió Ft;

- összesen: 190.000 milliárd Ft, egy főre: 19,2 millió Ft.

*

Magyarországnak egy normális életvitel és egy átlagos fejlődés mellett, privatizációs bevételek és államkölcsönök nélkül is előbbre kellett volna jutnia, mint ahol most tart!

Azaz nagyobb összeggel lett az ország megkárosítva, mint a fenti tételek, sok beruházás 2-3-szor nagyobb költségen történt, mint ami indokolt lett volna.

De maradjunk csak a 190 ezer milliárd forintos kártételnél. Ez az összeg normális esetben működő tőkévé vált volna, befektetésre került volna.
Vonjuk le az összegből a 22 ezer milliárd forint államadósságot. Marad
168 ezer milliárd forint, ami működő tőke lehetett volna.

Csak 12-14%-os profittal számolva 20 év alatt 200 ezer milliárd profitot hozott volna, s csupán 35%-os kamattal számolva, az adóbevétel 70 ezer milliárd lett volna.

Mekkora az országos szintű és az egy főre jutó kártétel:

- "ellopott" vagyon: 190 ezer milliárd Ft, 19 millió Ft/fő;

- elmaradt befektetés: 168 ezer milliárd Ft, 17 millió Ft/fő;

- elmaradt adóbevétel (35%): 70 ezer milliárd Ft, 7 millió Ft/fő;

- elmaradt áfabevétel (csak 15%-kal számolva): 14 ezer milliárd Ft, 1,4 millió Ft/fő;

- elmaradt tőkenövekmény (a profit 25%-a): 50 ezer milliárd, 5 millió Ft/fő;

- elmaradt vállalkozói (alkalmazotti) haszon (a profit 40%-a): 80 ezer milliárd Ft, 8 millió Ft/fő;

- népgazdasági szintű összes kártétel: 442.000 milliárd Ft, 43 millió Ft/fő;

- ez egy évre vetítve 22.100 milliárd Ft, több mint 2 millió Ft/fő.

*

Az elmaradt 70 ezer milliárd forint jövedelemadóból és 14 ezer milliárd forint áfából a teljes egészségügyet és oktatást világszintre lehetett volna fejleszteni, s nem szétverni.

Dr. Vinczeffy Zsolt 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése